Po co firmie audio branding? 5 powodów

Zrzut ekranu 2016-04-06 o 10.49.09O ile temat audio brandingu jest dobrze znany tzw. „firmom zachodnim”, tak w Polsce komunikacja przez dźwięk wciąż raczkuje. Już dawno o potężnej sile audio brandingu przekonały się takie marki jak Intel Inside, Skype, Messenger, T-Mobile i wiele, wiele innych. Co przekonuje dyrektorów marketingu do tego, aby stosowali identyfikację muzyczną w swoich firmach?

1. ZOSTANIESZ ZAPAMIĘTANY NA LATA

Kto z nas nie kojarzy charakterystycznego, McDonald’owego „Pa ra pa pa pa”? Jak przyznał kiedyś sam Larry Light, szef marketingu McDonalda: „We’re not advertising more. What we have increased substantially is the effectiveness of the advertising…when you increase relevance, it sticks in people’s minds” (źródło). Audio logo McDonalda zostało wprowadzone w 2003 roku i jak pokazują badania, dziś aż 9/10 osób potrafi rozpoznać McDonald’s tylko po samym dźwięku!

Takich przykładów jest znacznie więcej. Konia z rzędem temu, kto potrafi powiedzieć następujące zdanie, bez zaśpiewania go: „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon!” – prawda, że dobre? A teraz wyobraź sobie, że to samo zdanie wypowiada zwykły lektor… Calgon doskonale połączył slogan reklamowy z profesjonalnym audio brandingiem, dzięki czemu skutecznie wwiercił się nam w pamięć.

A audio logo Intel Inside? O nim na pewno powstanie oddzielny wpis na blogu – ten legendarny dźwięk jest na rynku już od 1994 roku! Według badań (źródło) te kultowe sound logo grane jest co najmniej raz na 5 minut gdzieś na świecie!

2. ROZPOZNAWALNOŚĆ MARKI WZROŚNIE KILKUKROTNIE

Tutaj nie jest potrzebny dłuższy komentarz. Jak pokazują nasze wewnętrzne badania, aż 86% osób przyznaje, że konkretna muzyka ułatwia im zapamiętanie i rozpoznanie danej marki. 11 pytanie

Zastosowanie profesjonalnego audio brandingu w ramach komunikacji marki nie tylko podwaja jej rozpoznawalność, ale… multiplikuje ją! To prosty skutek oddziaływania na odbiorcę nie tylko za pomocą obrazu, ale także zaprojektowanego od podstaw dźwięku (który odbierany jest przez ludzką podświadomość).

Stosowanie brandingu audio ma jeszcze tę zaletę, że muzyka – lepiej niż obraz – potrafi przekazywać konkretne emocje. Kiedy słyszymy wspomniane „Pa ra pa pa pa”, to na pewno – nawet podświadomie – czujemy radość, optymizm, entuzjazm. Czy przypadkiem nie z takimi emocjami chce być kojarzony McDonald’s? Odbiorcy zatem będą nie tylko rozpoznawali Twoją markę lepiej, ale także będą mogli powiązać z nią konkretne emocje! Rozumiesz tę siłę dźwięku? Dzięki muzyce, możesz wywołać praktycznie każde uczucie. Jeżeli wykorzystasz tę moc, Twoja marka będzie rozpoznawalna i kojarzona dokładnie tak, jak sobie tego życzysz.

 3. BRANDING WIZUALNY MA JUŻ KAŻDY…

Jakie jeszcze chwyty wizualne zamierzasz zastosować, aby przebić się ze swoim przekazem do klientów? Co jeszcze możesz wymyślić, jeżeli chodzi o branding wizualny dla Twojej firmy? Logo wizualne, dobrze skrojony layout strony www, materiały do social media – to już ma każdy, a odbiorcy wybierają te firmy, które skutecznie potrafią się z nimi komunikować. Branding wizualny – oczywiście! – jest najważniejszy i należy przyłożyć do niego mnóstwo uwagi, jednak warto od razu zastanowić się nie tylko nad tym, jak wygląda Twoja firma, ale także nad tym jak ona brzmi.

Komunikacja firmy to jedno, a tzw. „brand experience” to drugie. Posługując się przykładem:

Oto logo oraz slogan reklamowy marki Peugeot:Zrzut ekranu 2016-04-06 o 10.14.21

To jest „komunikacja”. A teraz, odpal proszę poniższy link i posłuchaj audio logo tej firmy:

 

I dopiero teraz mówimy o „doświadczeniu” danej marki. Oddziaływaniu nie tylko na zmysł wzroku, ale także słuchu. A jest to potężny zmysł – wystarczy kilka razy usłyszeć dany dźwięk, aby został on w głowie na dłużej… Co także pokazują nasze wewnętrzne badania:

 

14 pytanie

4. HELLO, WAKE UP – IT’S XXI CENTURY!

Czasami wydaje się, że niektóre firmy utkwiły w XX wieku, jeżeli chodzi o aspekt ich reklamy. Pora jednak się obudzić, i to szybko! Idą nowe technologie (np. Oculus, HoloLens itp.), nowe możliwości komunikowania się (Snapchat i inne „sociale”), gdzie strategiczne zarządzanie dźwiękiem będzie BARDZO WAŻNE. Warto obudzić się w porę i już, teraz, zastanowić się nad audio brandingiem dla swojej marki. Nie ważne, czy prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami, prowadzisz markę odzieżową, jesteś coachem czy masz aplikację mobilną – każdy, kto zamierza skutecznie transferować wartości marki, powinien zainwestować w dobry audio branding.

Dyrektor marketingu wspomnianego Intel Inside, już 22 lata temu (sic!) podjął decyzję o wprowadzeniu audio logo dla firmy – kiedy nie było jeszcze tak rozwiniętych technologii, kiedy dopiero zaczęliśmy sobie uświadamiać, że jest takie coś jak „telefon komórkowy”. Tylko te firmy, w których stanowisko dyrektora marketingu dzierży osoba o perspektywicznym umyśle, zdołają się skutecznie komunikować z odbiorcą w dobie XXI wieku.

5. ZWIĘKSZYSZ SPRZEDAŻ I ZYSKI SWOJEJ FIRMY

Rośnie rozpoznawalność = rosną zyski, to stara jak świat, prosta reguła. Aby jednak zwiększyć tę rozpoznawalność, trzeba oddziaływać na odbiorcę również za pomocą dźwięku. Trzeba także wiedzieć GDZIE STOSOWAĆ AUDIO BRANDING w swojej firmie (o tym będzie kolejny artykuł), jak często i jak się z nim obchodzić (a nie jest to takie oczywiste). Na szczęście jesteśmy my, Delphy Records – nie tylko tworzymy dźwięki dla marki, które będą się rozwijały razem z nią, ale także w ramach usługi Soundize Audio Branding oferujemy „przewodnik” dla firm z tego, gdzie, kiedy i jak mogą stosować swoją muzykę. Samo posiadanie loga muzycznego nie spowoduje wzrostu zysków i sprzedaży. Dlatego wskazujemy markom jak konkretnie w ich przypadku stosować identyfikację muzyczną, aby w perspektywie czasu przyniosła ona realne korzyści.

Audio Branding by Delphy Records
Soundize Audio Branding / Delphy records

 

Zapraszam do współpracy.

Rafał Konieczny, Delphy Records

http://www.delphy.pl

Reklamy
Po co firmie audio branding? 5 powodów

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s